Som PFC-bruker slipper du redusert treningseffekt

Forskiningsrapport viser opp til 60% mindre treningseffekt ved p-pillebruk.

Pearly_Dame zoom 395x500For mange unge er regelmessig trening blitt en selvfølge. Noen trener som en bevisst strategi mot livsstilsykdommer. Ryggsmerter og stoffskifteproblemer er eksempler på tilstander som bedres når fett omdannes til muskelmasse. Noen kvinner oppdager at effekten av treningen uteblir, uten å koble det til bruken av hormonell prevensjon.

Mye trening – lite muskler
Forskere ved universitetene i Texas og Pittsburg i USA iakttok 73 kvinner ved trening i helsestudio. 34 av kvinnene gikk på p-pillen, mens 39 var uten. De var mellom 18 og 31 år gamle og fikk samme diett og treningsprogram. Resultatet overrasket i sin entydighet selv forskerne: Ved p-pillebruk bygger man opp 60% mindre muskelmasse enn uten. Forskerne hadde ingen fornuftig forklaring på dette. Påfallende var også høyere kortisolverdier hos p-pillebrukerne. Kortisol er langtidsstresshormonet som produseres i binyrene.

Østrogen og progesteron
Årsaken til redusert treningseffekt ved p-pillebruk kan ha sammenheng med at hormonene østrogen og progesteron kommer i ubalanse: Ved p-pillebruk stoppes kroppens naturlige produksjon av progesteron. Mangelen på naturlig progesteron fører til opphopning av østrogen og ubalanse i hormonsystemet. Dette er også årsaken til at det mannlige kjønnshormonet testosteron ikke skilles ut som det skal. I fruktbarhetssammenheng er østrogen nødvendig for å modne egg, mens progesteron er nødvendig for å få til et svangerskap. For mye østrogen kan gi lavt stoffskifte, da det virker negativt på skjoldbruskkjertelen som regulerer stoffskiftet. Norske leger har over år observert at kortisolverdiene hos kvinner som går på p-piller er ca 4 ganger høyere enn det som anses som normalt. Om det er sunt i det lange løp, blir opp til den enkelte å vurdere.

Progesteronets positive effekter
Progesteron har en rekke positive effekter på kvinnekroppen. Blant annet omvandler det fett til energi, er vanndrivende og stimulerer stoffskiftet. Videre morvirker progesteron dannelse av kuler i brystene, det er naturlig antidepressiv og stimulerer sexlysten.

Kanskje det viktigste for alle som trener, er at progesteron stimulerer til ny benbygning og økning av bentetthet. Det har seg slik at skjelettet fornyes hele veien – armen, f eks «skiftes helt ut i løpet av 8-10 år. Nytt benvev er seigt og gjør at kroppen tåler mer. Gammelt beinvev er sprøtt og brekker fortere, noe kvinner i alderdommen ofte opplever da de fra overgangsalderen knapt produserer progesteron. Ved bruk av hormonell prevensjon skjer noe lignende siden progesteronet er tatt bort – dannelse av nytt benvev reduseres til et minimum. Forskning har dessuten vist at oppbygningen av bentetthet stopper opp når en kvinne begynner med p-piller eller annen hormonell prevensjon. Oppbyggingen kommer igang igjen når hun slutter med kunstige hormoner. Bentetthet måles i noe som kalles BDI, Bone Density Index. Hos kvinner når denne en toppverdi rundt 30-32 år og begynner så å avta. Dette henger naturlig nok sammen med kvinnens fruktbare år og perioden hun pleier å få barn.

Gå videre til kjøpshjelp – hvilken PFC skal jeg velge

Gå videre til nettbutikk

Takk for å dele!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone